Du ska bestämma, envisa busponnysar ska lyda!

Häst som ponny. Det är samma sak. Samma risker och samma ansvar. Ja vadå? Hästar är stora djur som man bör ha en viss respekt för, men ändå visa vem som bestämmer.
Min egen ponny behöver en stark ledare för att inte driva med en, vilket kan bli rent av farligt. Trots att jag anser mig vara en ganska bra ledare så måste jag bli bättre för att Svante ska följa mig på alla plan.

Idag fick jag en påminnelse om hur man ska tänka och agera i hästens närhet. Min busponny stod intill en boxvägg och surade mot hästen på andra sidan. Jag sitter på huk på marken intill Svantes bakben och borstar honom. Plötsligt får Svante ett vredesutbott (irriterade småpojkar, ni vet!). Han tänker inte (är bara förbannad på den andra hästen), lyfter sitt bakben och kickar. Tur att man har reflexer, säger jag bara. Jag flyttar mig snabbt och smäller till Svantes ben med handen öppen. Om jag inte gjort det eller tittat bort hade jag kunnat fått ett fint skomärke i pannan. Svante var pissed off på den andra hästen men jag var ivägen. Egentligen har denna händelse inte så mycket med "ämnet" attt göra. Men ändån fick det mig att tänka på detta ledarskap.

Visa vem som bestämmer! det är det som gäller. 

Till våren ska jag börja lastträna med Svante (mamma, vi ska!). Jag ska bli en bättre ledare för min busponny. Det mår både häst och människa bättre av.       

Kommentarer
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

håller med (:

2009-12-17 @ 10:33:57
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: Anonym

Olydig ouppfostrad ponny , skall tuktas på jullovet av Mamma

2009-12-19 @ 21:54:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0