Sadelstadsknutor

Hej!

Här är min lösning på problemet med knutor på hästryggen: 



Min ponny har haft dessa knutor av och till i 3 år nu. De kommer tillbaka varje sommar. De är väldigt irriterande. Än så länge så har Svante inte haft ont av dem, men jag oroar mig för att han ska få det. Därför åkte jag till min lokala veterinär för att fråga vad man kunde göra åt detta. Av henne fick vi bra hjälp, i form av ett schampo.


   

Schampot heter "Vetriderm K-hex schampo" och används även till katter och hundar. Det går att köpa på apoteket och det finns ingen karenstid på det.  




1. På med schampo



2. Massera in det i huden/pälsen



3. Låt verka i 10 minuter



4. Sköjl av med svamp och rent vatten


Klart! Detta gör jag en gång om dagen efter varje ridpass, och det hjälper. Du ser inte skillnad efter en dag, men med kontinuerlig behndling så försvinner knutorna sakta men säkert.


Info om sadelstads knutor:

- Knutorna, Eosinofila granulom, är en samling av vita blodkroppar, De kan orsakas av en retning från fodret. Hästen reagerar så att det blir någon form av allergisk reaktion tror man, men man kan inte säga hur och varför.Någonting är det som retar detta, ganska likt en finne, berättar veterinär Bo Sjöholm.

En av orsaken till knutorna kommer alltså från hästens mage, att den har ätit någon den är känslig för. Ofta kallas dessa knutor även för proteinknölar därför att det finns ett samband med högt näringsvärde i fodret och dessa knutor.

Källa: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article495805.ab


Kommentarer
Postat av: Sara Jansson

Jobbigt :/ men skönt att du hittat nåt som hjälper :D

2010-08-04 @ 15:30:28
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Catharina

Hej. Undrar hur det har gått med knutorna? Har de försvunnit? Jag har samma problem på min häst, men ingen veterinär har kunnat hjälpa mig..

2010-11-14 @ 19:23:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0