Träningsschema

Hur ser en vanlig vecka ut? Hur tränar jag tillsammans med min häst?

Jag har länge ridit lite som jag velat. Med det menar jag att har jag känt för att ta ett lite lugnare pass har jag gjort det och har jag kännt för att rida ut har det varit gasen i botten. Det har emellanåt knappt bilvit ett ordentligt pass i veckan som jag annars brukar se till att det faktiskt blir. Jag vet inte om det bara är jag men som ponnyryttare känns det mer okej att busa i skogen när man känner för det? En dressyrryttare på storhäst ses inte lika ofta "flänga" runt i skogen så som vi kan göra, hihi. Nåväl, tillbaka till min "seriösa" träning. Jag har insett efterhand att detta kanske inte är det smartaste upplägget nu när det är tävlingsdags snart igen. För att råda bot på problemet har jag gjort ett träningsschema, dag för dag.



Svante träningschema
(Schemat varierar för udda/jämna veckor beroende på vilka dagar jag har hjälp av medryttare)

Jämna veckor:

Mån: Medryttare (gruppträning)

Tis: Medryttare

Ons: "Genomkörare" (ofta med tränar-hjälp)

Tors: Markarbete (jobbar i låg form med hoppsadel på) gärna med bommar

Fre: Vila
 
Lör:
Lättare dressyrpass

Sön: Uteritt (kan bli lite hoppning också)



Udda veckor:

Mån: Medryttare

Tis: Markarbete

Ons: "Genomkörare"

Tors: Medryttare

Fre: Lättare dressyrpass
 
Lör:
Vila

Sön: Uteritt


Det viktiga med att göra ett träningschema enligt mig är att man ser till att man rider de olika passen i rätt ordning, en galen runda i skogen med ett hårt dressyrpass dagen efter kan ibland vara lite mycket begärt. Även så att man ser till att pållen verkligen får sig en förtjänt vilodag. Det kan även en tvänlingshäst/-ponny behöva. Jag har följt mitt schema i 3 (kanske 4?) veckor nu & hittills har det funkat bra. Eventuellt ändrar jag om lite nu till våren, vi får se!


Kommentarer
Postat av: Ullis :)

Gu vad kul att du börjat blogga igen! :D



Kram!

2012-02-11 @ 18:46:13
URL: http://ulrikaslife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0